Programma 1 Fysieke Leefomgeving
Fysieke Leefomgeving | bedragen x € 1.000 | |||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Realisatie | ||
Taakveld | 2018 | 2018 | 2018 | |
2.4 | Economische havens en waterwegen | 503 | 472 | 368 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 4.219 | 4.135 | 3.946 |
7.2 | Riolering | 2.107 | 2.263 | 2.169 |
7.3 | Afval | 4.329 | 4.443 | 4.628 |
7.4 | Milieubeheer | 1.551 | 1.463 | 1.448 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 561 | 577 | 557 |
Een groene en schone leefomgeving | 13.271 | 13.354 | 13.116 | |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 2.308 | 2.291 | 2.243 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 735 | 709 | 653 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 7.436 | 7.204 | 6.835 |
2.2 | Parkeren | 55 | 56 | 56 |
Een veilige en bereikbare leefomgeving | 10.535 | 10.261 | 9.787 | |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 4.169 | 2.562 | 2.133 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 1.082 | 1.195 | 1.104 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 4.320 | 5.999 | 6.346 |
8.3 | Wonen en bouwen | 1.829 | 2.416 | 1.841 |
Ontwikkelen in de leefomgeving | 11.401 | 12.173 | 11.424 | |
Totale lasten | 35.206 | 35.787 | 34.326 | |
2.4 | Economische havens en waterwegen | - | - | - |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 13 | 35 | 38 |
7.2 | Riolering | 3.119 | 3.143 | 3.143 |
7.3 | Afval | 5.972 | 5.983 | 5.510 |
7.4 | Milieubeheer | 60 | 60 | 60 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 572 | 572 | 584 |
Een groene en schone leefomgeving | 9.736 | 9.794 | 9.335 | |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | - | - | 1 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 32 | 50 | 42 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 356 | 522 | 591 |
2.2 | Parkeren | - | - | - |
Een veilige en bereikbare leefomgeving | 389 | 572 | 634 | |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 3.880 | 2.493 | 3.757 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 136 | 167 | 243 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 4.434 | 5.999 | 12.526 |
8.3 | Wonen en bouwen | 1.208 | 1.489 | 1.363 |
Ontwikkelen in de leefomgeving | 9.658 | 10.148 | 17.889 | |
Totale Baten | 19.783 | 20.514 | 27.858 | |
Saldo (baten - lasten) | -15.423 | -15.273 | -6.469 | |
Onvoorzien | ||||
Resultaat vóór bestemming | -15.423 | -15.273 | -6.469 |
Resultaatbestemming | ||||
Toevoegingen aan reserves | ||||
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 0 | 20 | 20 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 705 | 1.966 | 1.895 |
2.2 | Parkeren | 0 | 0 | 0 |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 0 | 0 | 1.664 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 0 | 23 | 23 |
7.2 | Riolering | 0 | 0 | 115 |
7.3 | Afval | 0 | 0 | 0 |
7.4 | Milieubeheer | 10 | 10 | 10 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 0 | 0 | 0 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 0 | 0 | 0 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 0 | 0 | 6.662 |
8.3 | Wonen en bouwen | 0 | 8 | 8 |
Onttrekkingen aan reserves | ||||
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 |
2.1 | Verkeer en vervoer | 525 | 1.733 | 1.721 |
2.2 | Parkeren | 50 | 51 | 50 |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 125 | 17 | 3 |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 331 | 200 | 152 |
7.2 | Riolering | 50 | 177 | 147 |
7.3 | Afval | 0 | 100 | 387 |
7.4 | Milieubeheer | 0 | 90 | 90 |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 0 | 12 | 17 |
8.1 | Ruimtelijke Ordening | 0 | 165 | 90 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 0 | 0 | 501 |
8.3 | Wonen en bouwen | 222 | 509 | 253 |
Saldo (toevoegingen - onttrekkingen) | 588 | 1.026 | -6.986 | |
Resultaat na bestemming | -14.923 | -14.427 | 13.455 |
Belangrijkste verschillen tussen begroting ná wijziging en realisatie begrotingsjaar 2018 vóór bestemming:
PIJLER 1: EEN GROENE EN SCHONE LEEFOMGEVING
Taakveld 2.4 Economische havens en watergangen
Het uitvoeren van minder onderhoud aan de grachten, haventjes en waterpartijen en de afwatering heeft tot gevolg dat op dit taakveld een positief resultaat is gerealiseerd.
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie
De onderbesteding van dit taakveld is voornamelijk te wijten aan de droogte in de zomerperiode waardoor er een aantal renovatie- en plantwerkzaamheden niet konden worden uitgevoerd. Ook een lagere urentoerekening heeft een positieve invloed op het resultaat van dit taakveld.
Taakveld 7.2 Riolering
Het reguliere onderhoud is in 2018 niet geheel uitgegeven. Ook een lagere urentoerekening heeft een positieve invloed op het resultaat van dit taakveld. Het uiteindelijke exploitatieresultaat op het taakveld riolering wordt verrekend met de egalisatiereserve riolering.
Taakveld 7.3 Afval
Het invoeren van de nieuwe afvalinzameling heeft een verschuiving veroorzaakt in de baten en lasten van het inzamelen en verwerken van afval. Door verschillende acties om afval beter te kunnen verwerken zijn er minder baten gerealiseerd en meer kosten.
De gemeente heeft ook meer gft ingezameld. Hierdoor zijn de lasten van het verwerken van gft gestegen. De opbrengsten van oud textiel zijn lager door een exportstop van oud textiel naar Afrika.
Het uiteindelijke exploitatieresultaat op het taakveld afval wordt verrekend met de egalisatiereserve afvalstoffenheffing.
Taakveld 7.4 Milieubeheer
Een lagere urentoerekening heeft een positieve invloed op het resultaat van dit taakveld.
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Over dit taakveld is in 2018 een positief resultaat behaald onder andere als gevolg van hogere legesinkomsten en lagere onderhoudskosten. Het resultaat op dit taakveld wordt verrekend met de egalisatiereserve begraafplaatsen.
PIJLER 2: EEN VEILIGE EN BEREIKBARE LEEFOMGEVING
Taakveld 1.1 Crisisbeheer
Er is minder besteed aan het onderhoud van kantoor en inventaris dan begroot, ook is er minder gebruik gemaakt van cursus- en opleidingsmogelijkheden. Daarnaast heeft een lagere urentoerekening een positieve invloed op het resultaat van dit taakveld
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid
Een positief resultaat op dit taakveld is o.a. behaald door lagere lasten voor de dierenopvang, de inzet van burgernet en de commissie voor de bezwaarschriften en een lagere urentoerekening. Daarnaast zijn er op dit taakveld meer APV- leges ontvangen.
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
Aan de bruggen is minder onderhoud verricht als gevolg van prioriteit voor andere projecten en mede door de geplande vervanging van de Marknesserbrug. Door de zachte winter is er minder uitgegeven aan gladheidsbestrijding.
Het product wegen, straten en pleinen laat een positief saldo zien. Er zijn extra inkomsten door hogere degeneratievergoedingen. Daarnaast heeft een lagere urentoerekening een positieve invloed op het resultaat van dit taakveld.
Taakveld 2.2 Parkeren
Geen noemenswaardige afwijkingen
PIJLER 3: ONTWIKKELEN IN DE LEEFOMGEVING
Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
De bouwgrondexploitatie bedrijventerreinen zit budgettair neutraal in de gemeentelijke exploitatie. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de balans en de paragraaf grondbeleid.
Taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening
Op het product bestemmingsplannen is meer leges omgevingsvergunning ontvangen. Daarnaast heeft de gemeente in 2018 meer werkzaamheden in eigen beheer uitgevoerd, waardoor er minder een beroep is gedaan op externe inhuur van expertise. Ook zijn er taken uit het project Zonneweide doorgeschoven naar 2019. Daarnaast zijn er inkomsten ontvangen voor het project Scandinaviëlaan.
Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Bouwgrondexploitatie woningbouw (inclusief Hart voor Emmeloord en Wellerwaard).
De bouwgrondexploitatie zit budgettair neutraal in de gemeentelijke exploitatie. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de balans en de paragraaf grondbeleid.
Taakveld 8.3 Wonen en bouwen
Een aantal investeringskredieten, o.a. Stedenbouwkundigplan Botenbuurt, NOP de ruimte, uitvoeringslab Nagele, Leader-gelden en POP3 projecten, is niet geheel aangewend en zullen worden overgeheveld naar 2019. Daarnaast zijn er meer vergunningen verleend en minder gebruik gemaakt van inhuur van expertise.