Jaarstukken 2018

Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening 2018

Toelichting programma 6

Programma 6 Krachtig Noordoostpolder

Krachtig Noordoostpolder

bedragen x € 1.000

Primitieve begroting

Begroting na wijziging

Realisatie

Taakveld

2018

2018

2018

6.1

Samenkracht en burgerparticipatie

3.926

3.996

3.803

6.2

Wijkteams

2.262

2.266

2.287

7.1

Volksgezondheid

1.601

1.604

1.545

Voorkomen

7.789

7.865

7.635

6.3

Inkomensregelingen

17.712

17.725

16.356

6.4

Begeleide participatie

7.438

7.636

7.238

6.5

Arbeidsparticipatie

2.545

2.611

2.912

Meedoen

27.694

27.973

26.506

6.6

Materiële voorzieningen

1.221

1.219

1.282

6.71

Maatwerk dienstverlening 18+

6.486

6.543

6.187

6.72

Maatwerkdienstverlening 18-

10.594

10.589

12.665

6.81

Geëscaleerde zorg 18+

139

139

139

6.82

Geëscaleerde zorg 18-

1.054

1.054

1.177

Ondersteunen

19.494

19.543

21.450

Totale lasten

54.978

55.381

55.590

6.1

Samenkracht en burgerparticipatie

75

177

188

6.2

Wijkteams

26

26

23

7.1

Volksgezondheid

-

-

Voorkomen

102

203

211

6.3

Inkomensregelingen

14.276

14.276

14.107

6.4

Begeleide participatie

-

-

6.5

Arbeidsparticipatie

75

75

692

Meedoen

14.351

14.351

14.799

6.6

Materiële voorzieningen

9

9

9

6.71

Maatwerk dienstverlening 18+

300

300

478

6.72

Maatwerkdienstverlening 18-

-

-

6.81

Geëscaleerde zorg 18+

-

1.154

6.82

Geëscaleerde zorg 18-

-

-

Ondersteunen

309

309

1.642

Totale Baten

14.762

14.863

16.651

Saldo (baten - lasten)

-40.216

-40.518

-38.939

Onvoorzien

Resultaat vóór bestemming

-40.216

-40.518

-38.939

Resultaatbestemming

Toevoegingen aan reserves

6.1

Samenkracht en burgerparticipatie

0

0

0

6.2

Wijkteams

0

0

0

6.3

Inkomensregelingen

0

0

456

6.5

Arbeidsparticipatie

0

0

196

6.71

Maatwerk dienstverlening 18+

0

0

1.032

6.81

Geëscaleerde zorg 18+

0

0

1.991

7.1

Volksgezondheid

0

0

0

Onttrekkingen aan reserves

6.1

Samenkracht en burgerparticipatie

1.685

1.498

4.901

6.2

Wijkteams

0

246

215

6.3

Inkomensregelingen

725

740

78

6.5

Arbeidsparticipatie

302

392

238

6.71

Maatwerk dienstverlening 18+

0

0

0

6.81

Geëscaleerde zorg 18+

0

0

0

7.1

Volksgezondheid

0

5

0

Saldo (toevoegingen - onttrekkingen)

2.712

2.881

1.757

Resultaat na bestemming

-37.504

-37.637

-37.182

Belangrijkste verschillen tussen begroting ná wijziging en realisatie begrotingsjaar 2018 vóór bestemming:

PIJLER 11 VOORKOMEN
Taakveld 6.1 – Samenkracht en burgerparticipatie
Onder taakveld 6.1 worden voornamelijk de lasten aan algemene voorzieningen en functies op het gebied van welzijn verantwoord.

  • In de begroting is budgettair rekening gehouden met hogere lasten op het gebied van algemene voorzieningen ter voorkoming van maatwerk in het kader van de Jeugdwet en WMO. De realisatie hiervan is in werkelijkheid lager, wat leidt tot een positief saldo.
  • Het Sociaal Domein is zoals gezegd nog volop in ontwikkeling. Hier is financieel ook ruimte voor gereserveerd in de vorm van innovatiemiddelen. Deze middelen zijn echter voor een deel onbenut gebleven. Waaronder een deel voor het LPB congres 2018.
  • Ook op het gebied van toezicht (WMO, kinderopvang en jeugdzorg) en bezwaar is sprake van lagere lasten. In 2018 hebben we deze taken verder vorm gegeven en de werkelijke lasten die daaruit voortvloeien zijn lager dan vooraf geraamd.
  • Op het gebied van minderhedenbeleid is er sprake van lagere lasten. Dit komt vooral door lagere lasten op het gebied van begeleiding vergunninghouders.

Taakveld 6.2 – Wijkteams
De lasten zijn beperkt hoger dan de raming. Belangrijkste oorzaak is een verhoogde inzet van externe inhuur voor het verbeteren van de ondersteuningstructuur.

Taakveld 7.1 – Volksgezondheid
Op het gebied van Volksgezondheid is er geen sprake van significante afwijkingen. Het positieve saldo is het gevolg van hoger geraamde uitgaven voor de gestelde taken en hogere inkomsten uit bijdragen.

Pijler 12 MEEDOEN
Taakveld 6.3 – Inkomensregelingen
Het resultaat op inkomensregelingen bestaat uit 3 onderdelen;

  • De netto uitvoeringslasten op het gebied van de  BUIG sluiten met een positief saldo.
  • Daarnaast zijn de netto lasten op het gebied van bijstand aan zelfstandigen en de wet werk en bijstand <65  lager dan geraamd uitgevallen. Met name lagere uitvoerings- en onderzoekskosten, te relateren aan economisch herstel dragen hier aan bij. Daarbij zijn ook de lasten voor kwijtschelding en de meedoenregeling aanzienlijk lager.
  • Het meedoenpakket is uitgesteld naar 2019 waardoor er geen kosten zijn gemaakt voor dit onderdeel.

Taakveld 6.4 – Begeleide participatie
Op het gebied van beschut werken en de WSW zijn er geen significante financiële afwijkingen. De afwijking op dit onderdeel vloeit vrijwel volledig voort uit de kosten van dagbesteding voor volwassenen. Met name op het gebied van vervoer zijn de gerealiseerde kosten lager dan vooraf is begroot als gevolg van lagere benutting van de afgegeven indicatieruimte.

Taakveld 6.5 – Arbeidsparticipatie
Dit taakveld kent twee voorname afwijkingen, naast kleine afwijkingen in de reguliere exploitatie:

  • De niet begrote ESF-subsidie Arbeidskansen&Flevoland is in 2018 ontvangen.
  • Daarnaast is de sluitende aanpak jongeren maar deels uitgevoerd waardoor een positief saldo is gerealiseerd. De aanpak zal in 2019 verder uitgevoerd worden.

Pijler 13 ONDERSTEUNEN

Taakveld 6.6 – Materiële voorzieningen
De afwijking op dit taakveld is te verklaren door de vooraf lastig te ramen jaarlasten voor “grote” woningaanpassingen. Bij woningaanpassingen gaat het vaak om grote bedragen waardoor één aanpassing al voor een relatief grote afwijking kan zorgen.

De restantafwijking betreft afwijkingen in de overige reguliere exploitatie.

Taakveld 6.71 – Maatwerk dienstverlening 18+
De lasten van huishoudelijke hulp en ondersteuning vallen lager uit dan vooraf is begroot. Dit komt door een hogere opbrengst van eigen bijdragen, lagere werkelijke juridische kosten en een lagere benutting van de dienstverlening door een minder grote groei dan was verwacht.

Taakveld 6.72 – Maatwerk dienstverlening 18-
In 2018 is er sprake van een overschrijding van het budget voor maatwerkvoorzieningen.
Dit komt vooral door een toename van het aantal jongeren dat residentiële zorg ontvangt. De kostenoverschrijding met betrekking tot de regionale jeugdhulp in 2018 is voornamelijk veroorzaakt door een toename van het aantal jeugdigen dat zorg ontvangt vallend onder relatief dure trajecten voor bepaalde typen zorg.

Taakveld 6.81 – Geëscaleerde zorg 18+
De afwijking op dit taakveld valt te verklaren door de uitkering van het positieve exploitatiesaldi vanuit de Centrumregeling Beschermd Wonen over 2017. Het positieve saldo is niet geraamd, daar budgetneutraliteit het uitgangspunt is. Het resultaat wordt vooralsnog dan ook als incidenteel beschouwd.

Taakveld 6.82 – Geëscaleerde zorg 18-
De geëscaleerde jeugdzorg wordt voornamelijk regionaal georganiseerd. De voor 2018 geraamde lasten zijn gebaseerd op de inzichten van medio 2017. De werkelijke lasten zijn hoger dan de raming. Dit komt onder andere door een uitbreiding van de dienstverlening met Save-begeleiding, kosten voor niet gecontracteerde zorgaanbieders en nagekomen lasten over de periode tot en met 2017.

ga terug