Jaarstukken 2018

Dienstverlening en Besturen

Speerpunten

Wat hebben we bereikt?

Speerpunt

Toelichting

01 - Een goede en betrouwbare dienstverlening

Inwoners en ondernemers willen een snelle en betrouwbare dienstverlening. Daarom blijven wij onze dienstverlening aanpassen op de steeds sneller gaande ontwikkelingen.

02 - Versterken van onze digitale dienstverlening

Inwoners en ondernemers verwachten steeds meer digitaal zaken met ons als gemeente te kunnen doen. Daar spelen we op in door steeds meer (standaard)producten digitaal aan te bieden. En door digitaal inzichtelijk te maken wat de status is van aanvragen. Het ontwikkelen daarvan doen we (deels) samen met andere overheden via de Digitale agenda 2020.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Activiteit

Toelichting

01 - Een goede en betrouwbare dienstverlening

01 - Klantgerichte en efficiënte dienstverlening aan inwoners en ondernemers

Inwoners en ondernemers willen een snelle, goede en persoonlijke dienstverlening. Ook willen zij kunnen kiezen hoe ze contact zoeken met de gemeente: via telefoon, website of persoonlijk contact aan de balie. Daarom werken wij eraan om dit zo goed mogelijk te regelen. In 2018 gaan wij meer diensten digitaal aanbieden. Dat gebeurt aan de hand van de landelijke Digitale Agenda.

Toelichting status activiteit

Onze inwoners en ondernemers kunnen steeds meer zaken digitaal regelen. Zo zijn in 2018 onder andere de aanvragen voor  kwijtschelding belastingen, subsidies en planschade toegevoegd aan ons digitale loket.

Om beter te kunnen meten hoe inwoners en ondernemers onze dienstverlening ervaren hebben we in 2018 een selectietraject uitgevoerd voor een systeem voor het meten van klanttevredenheid.

In Europa is eIDAS ingevoerd zodat burgers overal in Europa digitaal zaken kunnen doen met hun overheden met hun eigen identificatiesysteem. Onze website is hier ook geschikt voor gemaakt.

02 - Versterken van onze digitale dienstverlening

01 - Werken aan ‘tijd- en plaatsonafhankelijke’ dienstverlening

Digitaal zaken regelen wordt steeds gewoner. Wij willen hierop inspelen. De vraagsteller moet de voortgang van de beantwoording kunnen volgen. Dit doen we via Mijn Overheid. In 2018 werken wij verder aan de veranderingen die hiervoor nodig zijn in de organisatie, zoals nog meer digitaal werken.

Toelichting status activiteit

De berichtenbox van Mijn Overheid wordt steeds beter gebruikt. Vanuit het Rijk wordt dit middel verder ontwikkeld. Als Noordoospolder hebben wij de mogelijkheden en benodigde aanpassingen verkend om ook als gemeente de berichtenbox meer te gebruiken. In september is een projectgroep gestart met de uitvoering van deze wijzigingen.

02 - Zorgen dat onze informatiehuishouding op orde is en blijft

Om vragen van inwoners goed te kunnen beantwoorden, is het belangrijk dat wij onze informatie in orde hebben. Daarom gaan wij in 2018 verder met het digitaliseren van documenten en archieven. Ook optimaliseren wij onze informatiearchitectuur voor aansluiting op landelijke voorzieningen. En wij besteden aandacht aan informatieveiligheid en privacy.   

Toelichting status activiteit

Zaakgericht werken helpt ons om de vragen van inwoners digitaal af te handelen inclusief inzicht  in de status van die afhandeling. Hiervoor is in oktober 2018 een nieuw zaaksysteem ingevoerd.

In de paragraaf bedrijfsvoering vindt u meer over informatieveiligheid en privacy.