Wat hebben we bereikt?
Speerpunt | Toelichting | |
01 - Doorgaande leerlijn (2 tot 23 jaar) | Een doorgaande lijn van onderwijs naar werk helpt om achterstanden of uitval te voorkomen. Onderwijs is belangrijk voor onze maatschappij. De school is een plek waar leerlingen zich ontplooien, waar geleerd en geoefend wordt en waar kinderen leren omgaan met verschillen. Kinderen en jongeren kunnen er hun talenten ontwikkelen en een passend opleidingsniveau behalen. | |
02 - Voorzien in Vastgoed voor Onderwijs | Goede onderwijshuisvesting is een voorwaarde om leerlingen goed onderwijs te bieden. De gezamenlijke ambitie gaat uit van een vernieuwingsslag om de komende jaren toe te werken naar gebouwen die technisch op orde zijn, verantwoord geëxploiteerd kunnen worden én de mogelijkheid bieden om leerlingen onderwijskundig uit te dagen. Om tot efficiënte en toekomstbestendige oplossingen te komen, gaan we uit van samenwerking, multifunctioneel ruimtegebruik, passend op behoefte en flexibiliteit. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Activiteit | Toelichting | |||
01 - Doorgaande leerlijn (2 tot 23 jaar) | ||||
01 - Monitoring van bekostiging per peuter | Vanaf 2018 verandert er iets in de vergoeding voor peuteropvang. Als gemeente subsidiëren wij de peuters met een achterstand. Wij ontvangen daarvoor een vergoeding van het Rijk. Die vergoeding wordt lager. Maar tegelijk lijkt ook het aantal ouders dat vergoeding nodig heeft, lager te worden. Dat komt onder ander doordat zij vanaf 2018 kinderopvangtoeslag kunnen aanvragen. Hierdoor heeft het waarschijnlijk geen grote gevolgen voor onze begroting. We houden die ontwikkelingen in de gaten, maar vooralsnog lijken er geen bijzondere acties nodig. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
Startpunt voert het VVE-beleid uit. Met hen vindt overleg plaats over de ontwikkelingen bij peuteropvang. In 2018 is een lichte daling van het aantal peuters dat naar de peuteropvang gaat zichtbaar. Dit heeft financiële consequenties voor Startpunt. Met hen wordt ook gesproken over de invulling van VVE (voor- en vroegschoolse educatie) in de dorpen en het verhogen van de uren voorschoolse educatie per week, zoals door het Rijk aangegeven. | ||||
02 - Verbeteren aansluiting kinderopvang en primair onderwijs | Een goede aansluiting tussen de kinderopvang en het basisonderwijs zorgt voor een vlotte start voor 4-jarigen. Daarom realiseren wij kindcentra, faciliteren peuteropvang en ondersteunen jonge kinderen met een dreigende leerachterstand. In 2018 wordt steviger ingezet om kinderen met taalachterstand ook daadwerkelijk mee te laten doen aan het VVE programma (Voorschoolse en Vroegschoolse Educatie). | |||
Toelichting status activiteit | ||||
De afgelopen jaren heeft de gemeente geïnvesteerd in de realisatie van kindcentra. | ||||
03 - Verkennen mogelijkheden tienercollege | Een goede overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs helpt leerlingen in hun schoolcarrière. Daarom sluiten wij aan bij het initiatief vanuit het onderwijs om een Tienercollege te starten. Het Tienercollege biedt maatwerk aan leerlingen die versneld of vertraagd de overstap naar het Voortgezet Onderwijs maken. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
Dit initiatief is door de schoolbesturen PO en Emelwerdacollege vormgegeven en aan het begin van het nieuwe schooljaar was het Tienercollege een feit. De gemeente faciliteert de huisvesting van basisschoolleerlingen binnen het Emelwerda College. | ||||
04 - Voorkomen thuiszitters | Een opleiding vergroot de kans op werk. Daarom willen wij voortijdig schoolverlaten of langdurig schoolverzuim voorkomen. In 2018 zetten wij in op een actieve benadering van jongeren zonder startkwalificatie die buiten beeld zijn doordat ze geen uitkering hebben maar ook geen werk. Daarnaast zoeken wij aansluiting bij de onderwijs-zorg-arrangementen en andere ondersteuningsprogramma's vanuit Krachtig Noordoostpolder. Ook gaan wij het leerlingenvervoer gerichter inzetten. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
De RMC-coördinatoren hebben jongeren zonder startkwalificatie actief benaderd voor een traject op maat. Dit houdt in dat met zo’n jongere een zogenoemd rondetafelgesprek heeft plaatsgevonden (school, gemeente, netwerk, WerkCorporatie, etc.) en is gekeken wat er nodig is om de schoolcarrière goed te kunnen doorlopen en welke ondersteuning daar eventueel bij nodig is. | ||||
02 - Voorzien in Vastgoed voor Onderwijs | ||||
01 - Besluitvorming toekomstbestendig onderwijshuisvesting | Voor het primair, speciaal en voortgezet onderwijs wordt één Integraal Huisvesting Plan (IHP) opgesteld. Dit is een gezamenlijk plan van gemeente en schoolbesturen. Hierin komt specifiek beleid voor onderwijshuisvesting en een concreet uitvoeringsplan. Het IHP wordt eind van het jaar voorgelegd aan de gemeenteraad. Zo komt er een duidelijk en gedragen meerjarenperspectief op de onderwijsgebouwen en benodigde investeringen. | |||
Toelichting status activiteit | ||||
Het IHP is in februari 2018 door de Raad vastgesteld. De keuzes voor onderwijshuisvesting die daar in staan zijn vertaald naar het uitvoeringsplan VIV 2018. Er is begonnen met de renovatie van gymlokaal Skagerak en voor CBS Op de Wieken, CBS De Rank en RKBS Albert Schweitzer zijn concrete plannen ingediend. Voor RBS Eben Haëzer is er een aangepast besluit genomen waarmee de noodzakelijke uitbreiding van de school gerealiseerd kan worden. | ||||