Jaarstukken 2018

Fysieke Leefomgeving

Speerpunten

Wat hebben we bereikt?

Speerpunt

Toelichting

01 - Noordoostpolder blijft een veilige omgeving

Onze inwoners willen zich veilig voelen binnen de gemeente. Daarom zoeken zij een situatie zonder gevaar, overlast, verloedering en criminaliteit.

02 - Noordoostpolder beter bereikbaar met een doelmatige infrastructuur

Bewoners, ondernemers en bezoekers willen zich snel en veilig door de Noordoostpolder kunnen verplaatsen. Een goede infrastructuur helpt hen daarbij.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Activiteit

Toelichting

01 - Noordoostpolder blijft een veilige omgeving

01 - Voortzetten van Integrale Veiligheidszorg

Aanpakken en voorkomen van gevaar, overlast, verloedering en criminaliteit, werkt het beste wanneer alle betrokken partijen samenwerken. Dit is ‘Integrale veiligheidszorg’. In 2018 besteden wij daarbij vooral aandacht aan: jeugd, het landelijk gebied en openbare orde problematiek door verwarde mensen.

Toelichting status activiteit

In 2018 stelde de gemeenteraad het integraal veiligheidsbeleid vast. Middels een uitvoeringsplan wordt hier vervolg aan gegeven. Samen met het regionaal informatie en expertise centrum is een ondermijningsbeeld opgesteld.
Het project ‘keurmerk veilig ondernemen landelijk gebied’ is - onder andere samen met ketenpartners, agrarisch ondernemers en LTO - opgestart.

02 - Noordoostpolder beter bereikbaar met een doelmatige infrastructuur

01 - Verbeteren verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid

Een goede en veilige infrastructuur helpt mensen om zich snel en prettig te verplaatsen. Daarom werken wij aan een verbetering daarvan. In 2018 gaan wij bijvoorbeeld een rotonde aanleggen op de kruising Nagelerweg-Randweg. Daarnaast besteden wij aandacht aan verkeerseducatieprojecten over fietsverkeer, parkeerproblemen en verkeer bij scholen. Ook gaan wij verder met de pilot ‘vraagafhankelijk vervoer’.

Toelichting status activiteit

Alle activiteiten die te maken hebben met verkeerseducatie en verkeersproblemen rondom scholen zijn uitgevoerd. De Grote Verkeersquiz is gehouden en de VVN heeft het verkeersexamen uitgevoerd. Het project verkeersveiligheidslabel loopt door. De rotonde Nagelerweg - Randweg en de reconstructie van de Leeuwenkruising zijn inmiddels gerealiseerd waarbij een stuk Nagelerstraat is meegenomen.

De pilot ‘Samobiel’ (een meerijdienst voor dorpen) is in 2017 op initiatief van de inwoners gestart in Espel. De afgelopen twee jaar is gebleken dat er  te weinig animo onder de bevolking was om hier aan deel te nemen.

02 - Inventariseren van Smart mobility mogelijkheden

Verbetering van de bereikbaarheid, veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid zijn belangrijke uitgangspunten voor ons. Daarom willen wij de kansen benutten die innovatieve ICT-oplossingen ons bieden. In 2018 maken wij een actieplan. Daarin staat welke ideeën interessant zijn en welke wij kiezen voor pilots. Die pilots worden daarna, in de periode 2019 t/m 2021, uitgevoerd.

Toelichting status activiteit

De eerste stap naar Smart Mobility in gemeente Noordoostpolder is gezet in 2018.
Op de twee kruispunten Onder de Toren-Korte Dreef en Lange Dreef-Korte Dreef zijn intelligente verkeersregelinstallaties aangebracht. Op termijn kan een speciale app voor fietsers gebruikt worden. Met de app op zak worden fietsers van te voren gedetecteerd en hoeven ze niet meer op een knop te drukken.

Voor De Deel wordt slimme parkeerdetectie onderzocht waarbij informatie over de parkeerdrukte kan worden gecommuniceerd door middel van parkeerverwijssystemen langs de weg of in apps. Verdere acties worden in 2019 geïnventariseerd.