Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend: | Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel | Onrechtmatig, en telt mee voor het oordeel |
Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd. | X | |
Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad. | X | |
Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet. | X | |
Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding. | X | |
Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen | X | |
Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belasting na heffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente er voor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar. | X |
|
Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren. | X |
|
Toelichting begrotingsrechtmatigheid
Binnen programma 3 en 6 zijn kostenoverschrijdingen zichtbaar.
De kostenoverschrijding binnen programma 3 wordt veroorzaakt door een overschrijding op het budget van de zogenoemde ZZL gelden. Ten tijde van behandeling van de decemberrapportage door de gemeenteraad werden geen kosten meer voorzien voor 2018 en werd het budget (en de dekking vanuit de reserve) via een budgetoverheveling overgebracht naar het boekjaar 2019. Eind december kwam er echter nog een factuur voor de afrekening van de N50 vanuit de provincie. Deze onrechtmatigheid telt niet mee voor het oordeel, omdat deze onrechtmatigheid valt onder de methode "IJsvogel+". Het budget wordt gebruikt voor het bereiken van vastgestelde doelstellingen. De last wordt in 2019 direct ten laste van het overgebrachte budget gebracht. De totale lasten overschrijden in zijn totaliteit niet het door de gemeenteraad beschikbare budget voor dit specifieke doel.
Dit valt onder de categorie Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar die niet tijdig konden worden gesignaleerd. Bij het opmaken van de jaarrekening 2018 is deze kostenoverschrijding aan het licht gekomen en wordt als zodanig hierbij toegelicht. Het uitgangspunt is dat voor de verslaggeving voorgeschreven toerekeningsstelsel is gehanteerd.
De kostenoverschrijding van programma 6 wordt veroorzaakt door een overschrijding van het budget voor Jeugdzorg. De kostenoverschrijding in 2018 is voornamelijk veroorzaakt door een toename van het aantal jeugdigen dat zorg ontvangt en een toename van de gemiddelde trajectduur voor bepaalde typen zorg. Bij Jeugdzorg is sprake van open einde regelingen, hierdoor komen deze overschrijdingen vaak pas aan het licht bij opstellen van de jaarstukken. Conform de hierboven genoemde tabel telt deze onrechtmatigheid telt niet mee in het oordeel.
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | |
Bestuur en ondersteuning | 32.202 | 13.463.541 | -13.431.339 | 153.492 | 13.002.980 | -12.849.488 | 121.290 | 460.561 | 581.851 |
Fysieke leefomgeving | 20.513.954 | 35.786.882 | -15.272.928 | 27.857.903 | 34.326.475 | -6.468.572 | 7.343.949 | 1.460.407 | 8.804.356 |
Sociale leefbaarheid | 1.810.914 | 14.474.290 | -12.663.376 | 1.756.655 | 13.811.004 | -12.054.349 | -54.259 | 663.286 | 609.027 |
Economische ontwikkeling | 935.273 | 1.867.148 | -931.875 | 11.465.859 | 4.739.919 | 6.725.940 | 10.530.586 | -2.872.771 | 7.657.815 |
Dienstverlening en besturen | 800.170 | 3.592.094 | -2.791.924 | 839.153 | 3.259.093 | -2.419.940 | 38.983 | 333.001 | 371.984 |
Financiën | 82.572.886 | 3.788.385 | 78.784.501 | 82.405.297 | 3.696.597 | 78.708.700 | -167.589 | 91.788 | -75.801 |
Krachtig Noordoostpolder | 14.863.141 | 55.380.672 | -40.517.531 | 16.651.146 | 55.590.404 | -38.939.258 | 1.788.005 | -209.732 | 1.578.273 |
resultaat voor bestemming | 121.528.540 | 128.353.012 | -6.824.472 | 141.129.506 | 128.426.473 | 12.703.033 | 19.600.966 | -73.461 | 19.527.505 |
Bestuur en ondersteuning | 22.247.554 | 18.094.872 | 4.152.682 | 20.621.632 | 18.092.974 | 2.528.658 | -1.625.922 | 1.898 | -1.624.024 |
Fysieke leefomgeving | 3.053.659 | 2.027.200 | 1.026.459 | 3.410.494 | 10.397.280 | -6.986.786 | 356.835 | -8.370.080 | -8.013.245 |
Sociale leefbaarheid | 2.307.504 | 1.649.930 | 657.574 | 2.005.194 | 1.649.930 | 355.264 | -302.310 | - | -302.310 |
Economische ontwikkeling | 374.362 | 1.200.423 | -826.061 | 3.038.484 | 11.544.149 | -8.505.665 | 2.664.122 | -10.343.726 | -7.679.604 |
Dienstverlening en besturen | 94.500 | - | 94.500 | 61.177 | - | 61.177 | -33.323 | - | -33.323 |
Financiën | - | 1.162.066 | -1.162.066 | - | 1.162.065 | -1.162.065 | - | 1 | 1 |
Krachtig Noordoostpolder | 2.881.384 | - | 2.881.384 | 5.431.496 | 3.674.419 | 1.757.077 | 2.550.112 | -3.674.419 | -1.124.307 |
subtotaal mutaties reserves | 30.958.963 | 24.134.491 | 6.824.472 | 34.568.477 | 46.520.817 | -11.952.339 | 3.609.514 | -22.386.326 | -18.776.811 |
Gerealiseerd resultaat | - | 750.694 | 750.694 |